Lenen & reserveren

Terug naar Klantenservice

Hier vind je alle informatie over lenen, reserveren, verlengen, terugbrengen en meer.


Hoe moet ik inloggen in Mijn Bibliotheek?

  • Ga rechtsbovenin deze website naar "inloggen"
  • Voer je pasnummer in, deze begint met 2412000.. 
  • Voer je wachtwoord in. Log je voor de eerste keer in? Dan gebruik je het éénmalige wachtwoord dat je van de Bibliotheekmedewerker hebt ontvangen. Verander hierna je wachtwoord.

Hoeveel materialen mag ik lenen?

Zie abonnementsvoorwaarde voor de aantallen materialen die je kunt lenen. abonnementen & tarieven 

Hoe lever ik materialen weer in?

Je levert jouw geleende materialen zelf in. Je kunt geleende materialen inleveren bij alle Bibliotheken van de Noordoost Brabantse Bibliotheken. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging als waar je het materiaal geleend hebt.

Het is bij sommige vestigingen mogelijk om buiten openingstijden materialen in te leveren via een inleverbus. Voor materialen die via de inleverbus zijn ingeleverd geldt de volgende openingsdag van de vestiging als inleverdatum. Als je materialen te laat inlevert wordt er te-laat-geld berekend.

Kan ik gastlenen bij een andere Bibliotheek?

Alle bibliotheken in Nederland doen mee. Je mag in meerdere bibliotheken gastlenen. Hiervoor moet je je bij de balie van de gastbibliotheek melden met je identiteitsbewijs en bibliotheekpas. Gastlenen in het buitenland is niet mogelijk. Meer informatie over gastlenen kun je hier vinden. 

Kan ik materialen lenen als ik geen lid ben?

Jazeker! Wil je graag eenmalig bibliotheekmaterialen lenen, dan kun je gebruik maken van Boek me (voor € 8,- mag je 5 boeken lenen)! Wil je daarna lid worden, dan brengen we dit in mindering op je abonnement.

Hoe vraag ik materiaal aan uit wetenschappelijke Bibliotheken?

De titels vanuit universiteitsbibliotheken kun je aanvragen vanaf de pagina wetenschappelijke boeken lenen.

Hoe reserveer ik materiaal?

Het reserveren van materialen binnen de Noordoost Brabantse Bibliotheken is gratis. Reserveren kan via de catalogus op onze website. Via de zoekbalk bovenin de website geef je een zoekterm in. Klik vervolgens in de resultatenlijst op de gewenste titel en ga door naar ‘Reserveren’.

Log in met je pasnummer en wachtwoord. Kies de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen. Natuurlijk kan je ook reserveren aan de klantenservice (balie) in de bibliotheek. Via de catalogus van je plaatselijke Bibliotheek (kies 'catalogus' in de zoekbalk) heb je niet alleen toegang tot collectie van alle Noordoost Brabantse Bibliotheken, maar ook tot de collecties van andere Bibliotheken in Nederland.

Hoe kan ik verlengen?

Je kunt verlengen via onze website, de Wise app of bij de Selfservice balie in de Bibliotheek.

Verlengen op onze website:

Om materialen te verlengen, log je in op Mijn menu.

  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’
  • Controleer of alle materialen die je wilt verlengen aangevinkt staan.
  • De nieuwe leentermijn gaat in op het moment dat je verlengt en dus niet vanaf de oorspronkelijke inleverdatum.
  • Let op: wanneer een materiaal niet verlengd kan worden, staat deze niet aangevinkt. Bij de titel staat vermeld waarom deze niet verlengd kan worden.
  • Vink eventueel uit wat je niet wilt verlengen.
  • Scroll helemaal naar beneden en klik op de oranje knop ‘Verleng aangevinkte materialen’.
  • Je krijgt te zien welke materialen verlengd zijn.
  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’ om te controleren of alle materialen die je wilde verlengen, ook verlengd zijn.
  • Als de inleverdatum verstreken is kun je verlengen, maar er wordt dan te-laat-geld berekend.
  • Inleveren en opnieuw lenen op dezelfde dag, wordt als een verlenging gezien.

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

  • Je kunt maximaal 60 dagen een openstaand bedrag (financiële registratie) op jouw pas hebben. Daarna wordt jouw pas geblokkeerd en verlengen is niet mogelijk totdat je hebt betaald. 
  • Als je een openstaand bedrag hebt van € 5,00 of meer, dan wordt je pas direct geblokkeerd.
  • Je kunt geleende materialen maximaal één keer verlengen. 
  • Materialen die door anderen gereserveerd zijn kun je niet verlengen.

Wat betaal ik als ik te laat ben?

Je betaalt € 0,15 te-laat-geld per geleend materiaal per dag, met een maximum van € 6,00 per geleend materiaal. Twee weken na het verstrijken van de uitleentermijn wordt een eerste herinnering gestuurd en twee weken later de tweede herinnering.

Als de materialen na deze herinneringsberichten nog niet zijn ingeleverd, wordt er een nota met te-laat-geld, vervangings- en administratiekosten gestuurd. Worden de materialen dan nog niet ingeleverd, dan volgt er volgens de Wet IncassoKosten (WIK) een aankondiging van incasso. Als er daarna nog niet ingeleverd en betaald wordt, dan wordt de vordering overgedragen aan een incassobureau. Dit brengt extra kosten met zich mee.

Wat doe ik als er materiaal beschadigd/kwijt is?

Gebeurt er een ongelukje met iets dat je leent of raak je materiaal kwijt? Dan vervangen wij het. De kosten daarvoor betaal jij. Hoe hoog die kosten zijn, is afhankelijk van het materiaal. Ga hiervoor naar de klantenservice van jouw Bibliotheek.

Wat is de uitleentermijn?

De uitleentermijn is standaard 4 weken met een keer verlengen van 4 weken, met uitzondering van:

Sprinters--> 2 weken

CD's en DVD's--> 2 weken

Tijdschriften--> 2 weken

Sommige boeken bevatten een sticker met de uitgezonderde uitleentermijn.

Hoe lang mag ik een bedrag open hebben staan?

Je kunt maximaal 60 dagen een financiële registratie (bijv. te-laat-geld of leengeld) tot € 5,00 hebben openstaan. Daarna wordt jouw pas geblokkeerd totdat je hebt betaald.

Bij een openstaand bedrag van meer dan € 5,00 wordt jouw pas direct geblokkeerd en kun je niet meer lenen, verlengen en reserveren.

Heb je na 60 dagen nog niet betaald, dan ontvang je een nota voor het openstaande bedrag plus administratiekosten. We hanteren hierbij het notatraject en eventuele incassotraject zoals beschreven bij 'Wat betaal ik als ik te laat ben'.