Lenen & reserveren

Terug

Hier vind je alle informatie over lenen, reserveren, verlengen, terugbrengen en meer.


Hoe moet ik inloggen in Mijn Bibliotheek?

  • Ga rechtsbovenin deze website naar "inloggen"
  • Voer je pasnummer in, deze begint met 2412000.. 
  • Voer je wachtwoord in. Log je voor de eerste keer in? Dan gebruik je het éénmalige wachtwoord dat je van de Bibliotheekmedewerker hebt ontvangen. Verander hierna je wachtwoord.

Hoeveel materialen mag ik lenen?

Je mag per bibliotheekbezoek zoveel lenen als je wilt, totdat het maximum aantal items op je abonnement is bereikt. Zie abonnementen & tarieven voor de te lenen aantallen bij abonnementen.

Hoe lever ik materialen weer in?

Je levert jouw geleende materialen zelf in. Je kunt geleende materialen inleveren bij alle Bibliotheken van de Noordoost Brabantse Bibliotheken. Inleveren hoeft dus niet in dezelfde vestiging als waar je het materiaal geleend hebt.

Het is bij de meeste vestigingen mogelijk om buiten openingstijden materialen in te leveren via een inleverbus of brievenbus. Voor materialen die via de inleverbus zijn ingeleverd geldt de volgende openingsdag van de vestiging als inleverdatum. Als je materialen te laat inlevert wordt er te-laat-geld berekend.

Kan ik gastlenen bij een andere Bibliotheek?

Alle bibliotheken in Nederland doen mee. Je mag in meerdere bibliotheken gastlenen. Je moet bij het eerste bezoek in elke gastbibliotheek een apart pasje aanvragen. Gastlenen in een buitenlandse Bibliotheek in bijvoorbeeld België of Duitsland is niet mogelijk. Meer informatie over gastlenen kun je hier vinden.

Hoe vraag ik materiaal aan uit wetenschappelijke Bibliotheken?

De titels vanuit universiteitsbibliotheken kun je aanvragen vanaf de pagina wetenschappelijke boeken lenen.

Hoe reserveer ik materiaal?

Het reserveren van materialen binnen de Noordoost Brabantse Bibliotheken is gratis. Reserveren kan via de catalogus op onze website. Via de zoekbalk bovenin de website geef je een zoekterm in. Klik vervolgens in de resultatenlijst op de gewenste titel en ga door naar ‘Reserveren’.

Log in met je pasnummer en wachtwoord. Kies de vestiging waar je het materiaal wilt ophalen. Natuurlijk kan je ook reserveren aan de balie in de bibliotheek. Via de catalogus van je plaatselijke Bibliotheek (kies 'catalogus' in de zoekbalk) heb je niet alleen toegang tot collectie van alle Noordoost Brabantse Bibliotheken, maar ook tot de collecties van andere Bibliotheken in Nederland.

Hoe kan ik verlengen?

Je kunt verlengen via onze website, de Wise app of bij de Selfservice balie in de Bibliotheek.

Verlengen op onze website:

Om materialen te verlengen, log je in op Mijn menu.

  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’
  • Controleer of alle materialen die je wilt verlengen aangevinkt staan.
  • De nieuwe leentermijn gaat in op het moment dat je verlengt en dus niet vanaf de oorspronkelijke inleverdatum.
  • Let op: wanneer een materiaal niet verlengd kan worden, staat deze niet aangevinkt. Bij de titel staat vermeld waarom deze niet verlengd kan worden.
  • Vink eventueel uit wat je niet wilt verlengen.
  • Scroll helemaal naar beneden en klik op de oranje knop ‘Verleng aangevinkte materialen’.
  • Je krijgt te zien welke materialen verlengd zijn.
  • Klik op ‘Wat heb ik thuis?’ om te controleren of alle materialen die je wilde verlengen, ook verlengd zijn.
  • Als de inleverdatum verstreken is kun je verlengen, maar er wordt dan te-laat-geld berekend.
  • Inleveren en opnieuw lenen op dezelfde dag, wordt als een verlenging gezien.

Wat zijn de voorwaarden om te kunnen verlengen?

  • Je kunt maximaal 30 dagen een openstaand bedrag op jouw pas hebben. Daarna wordt jouw pas geblokkeerd en verlengen is niet mogelijk totdat je hebt betaald. 
  • Je kunt geleende materialen maximaal één keer verlengen. 
  • Materialen die door anderen gereserveerd zijn kun je niet verlengen.

Wat betaal ik als ik te laat ben?

Je betaalt € 0,15 te-laat-geld per geleend materiaal per dag, met een maximum van € 5,00 per geleend materiaal. Drie weken na het verstrijken van de uitleentermijn wordt een 1e herinnering gestuurd en twee weken later de 2e herinnering.

Als de materialen na deze herinneringsberichten nog niet zijn ingeleverd, wordt er een nota met te-laat-geld, vervangings- en administratiekosten gestuurd. Worden de materialen dan nog niet ingeleverd, dan wordt er een nota gestuurd. Als er na deze nota niet betaald is of de materialen niet zijn ingeleverd, wordt de vordering overgedragen aan een incassobureau. Dit brengt extra kosten met zich mee.

Hoe lang mag een financiële registratie openstaan?

Je kunt maximaal 30 dagen een financiële registratie tot € 10,00 openstaan. Daarna wordt jouw pas geblokkeerd totdat je hebt betaald. Wanneer wij een e-mailadres van je hebben, krijg je enkele dagen voordat de pas geblokkeerd wordt een e-mail. Je kunt dan nog op tijd het openstaande bedrag betalen om blokkade te voorkomen.

Bij een openstaand bedrag van meer dan € 10,00 wordt jouw pas direct geblokkeerd en kun je niet meer lenen, verlengen en reserveren. Heb je na 2 maanden nog niet betaald, dan ontvang je een nota voor het openstaande bedrag plus € 5,00 administratiekosten.