Inloggen

Beste lener, Onze bibliotheekautomatisering is aangepast.
  • Bent u gewend om in te loggen met uw pasnummer en wachtwoord? Dan is er niets veranderd.
  • Wilt u inloggen met uw gebruikersnaam in plaats van een pasnummer? Dit werkt voor een kleine groep leners misschien nu niet. Ga dan via "Hallo <uw naam>" naar het afrolmenu en kies "Mijn menu". Daarna kunt u in "Mijn gegevens" zelf een nieuwe gebruikersnaam instellen.
Bedankt voor uw begrip.
Citaten
Verdieping

Het onderwijs zit in het beklaagdenbankje. Keer op keer wordt geconstateerd dat het niveau minder is (geworden). Op dinsdag 25 januari 2011 stond onderstaand bericht in Trouw.


De nadruk ligt hier op het rekenniveau, maar lezen scoort ook niet bepaald goed. In dezelfde week stond in de VPRO-gids een interessant artikel. Een soort test, met de uitdagende kop Het is knap als u deze tekst kunt uitlezen.

De 'grap' is natuurlijk dat veel Nederlanders niet (langer) in staat zijn zo'n tekst uit te lezen.

De teneur van deze  tekst sluit ook aan bij de constatering dat veel leerlingen een té laag leesniveau hebben. Dat dit louter de schuld zou zijn van 'het onderwijs' is echter niet correct. Integendeel: het gros van de leerlingen - en ook de niet-leerlingen - lezen te weinig. En als je iets niet vaak doet dan vervliegt een aangeleerde vaardigheid. Of anders geformuleerd: op de basisschool leren de meeste leerlingen technisch lezen. Daarna oefenen ze die aangeleerde techniek. Maar stoppen daar vaak mee. Er zijn andere manieren om je vrije tijd door te brengen. Die blijkbaar meer aantrekkingskracht hebben als lezen.


Bovenstaande tekst is geschreven door Ruben Jacobs voor de rubriek Dorst (een nieuw podium voor jonge makers van de VPRO).

Het alfabet op internet




Toevallig merkte een collega op dat onlangs voor de 1 miljoenste keer een filmpje op Youtube was opgestart dat door hem en enkele stagiaires in 2008 was gemaakt: Leer het alfabet met internetmerken.

Een lollig filmpje waarin de 26 letters in een halve minuut voorbijkomen. En een mooi resultaat.
Voor elke letter is een symbool van een bekend internetbedrijf of toepassing gebruikt. De G van Google, de F van Facebook enzovoorts. Een mooi resultaat, maar in relatie tot bovenstaande tekst en de bevindingen uit het Trouw-stuk kun je ook de conclusie trekken dat 'onze' jongeren waarschijnlijk alle symbolen herkennen, maar niet in staat zijn een tekst die uit meer dan vier regels bestaat achter elkaar te lezen en te begrijpen. Of daar hun aandacht bij te houden.


Klik hier voor verwant artikelen:  Een taalfoutje?       De tienduizend-urenregel

(dinsdag 25 januari 2011)

Home Artikelen over lezen en de bibliotheek

Wel of niet de Coronamelder App

Lees (nog) meer YA boeken! En...

20 YA Boekenclub HwD

Meld je aan! Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Meer informatie

Kunstlezingen 2020

Bekijk goed welke lezing wel en niet doorgaat. We houden de website zo actueel mogelijk.