Fed up

Op donderdag 9/11 (2014) spraken in theater Markant in Uden (trend)psycholoog Tom Kniesmeijer en ondernemer Bob Hutten over de TrendRede 2015 en ontwikkelingen in de maatschappij. Een geslaagde bijeenkomst. Ongeveer 350 bezoekers hoorden die avond veel min of meer bekende brokjes informatie voorbij komen, maar ze werden door beide heren in een ander, groter verband (zeg verhaal) opgenomen. Mission accomplished. Job Cohen, de voorzitter van een commissie die zich in het voorjaar in een rapport (Bibliotheek van de toekomst : knooppunt voor kennis, contact en cultuur) uitsprak over de toekomst van de openbare bibliotheek, zou tevreden zijn geweest. Op woensdag 10 september werd hij in het katern Carrière in NRC Next kort aan het woord gelaten in de rubriek Werkplek. Opmerkelijk dat op zijn rommelige bureau twee boeken lagen: hét genoemde rapport en het laatste boek van David Van Reybrouck (Tegen verkiezingen). Waarmee ongewild een link werd gelegd met de G1000 Uden, die op 4 oktober 2014 zal worden gehouden. Kniesmeijer en Hutten benadrukten beiden op hun manier dat dit burgerforum deel uitmaakt van 'ons' oefenen voor een andere tijd.

Bob Hutten
Voor de pauze hield Tom Kniesmeijer, als initiatiefnemer én schrijver van de TrendRede een kantelcollege over allerlei signalen die hij samen met zijn mede-TrendRedenaren in de samenleving ziet. Bob Hutten, directeur van Hutten Catering in Veghel, ging na de pauze op de TrendRede in, maar gebruikte enkele woorden (systeemprikkers, ketenkrakers, betekenisrevolutie) uit dit pamflet om zijn eigen verhaal te vertellen. Op een heel andere manier. Hij gaf doorlopend voorbeelden uit zijn eigen sector. Zeg maar de wereld van de voedselvoorziening. De hele keten van productie tot aan de consument. 

Fed up
Op zeker moment meldde hij dat over enkele weken een documentaire in de theaters zal gaan draaien. Waarschijnlijk slechts in enkele filmhuizen. Maar hij voorspelde dat die documentaire voor veel reuring zal gaan zorgen. Kern van deze film is dat onze voedingsindustrie volstrekt verkeerd bezig is. Producten produceert vol 'rotzooi', veel té vet, té zout en vaak tjokvol verborgen suiker. Aan de man gebracht met veel marketingpower. Zeer succesvol. Bob Hutten vermoedt dat er een change in de lucht hangt. Steeds meer consumenten keren zich af van supermarkten die dit soort producten in hun assortiment houden. Kiezen voor lokaal, kleinschalig, kwaliteit. 

Die documentaire heeft als titel Fed up. De titel verwijst ook naar een bij-effect van dit gedrag: obesitas. We krijgen ongewild té veel caloriën binnen. En het is té gemakkelijk om de 'schuld' daarvoor bij de dikkerds zelf te leggen. Dus geen gebrek aan karakter; onwil om alle verleidelijke tussendoortjes te laten liggen. Nee, in ons voedsel zitten zeer veel verborgen 'spullen' die er beter niet in zouden kunnen zitten. Who's in control? Nou, de gemiddelde consument (dus) niet.
Bob vertelde smakelijk van een multinational die er in twintig jaar in geslaagd was een theetje op de markt te brengen waarin geen thee meer zit, maar slechts boomschors met smaakstoffen. Dit voorbeeld bracht een ander 'beeld' naar boven (klik hier voor Zeeppompje)

Terwijl Bob Hutten deze documentaire aankondigde kwam meteen een recent verschenen boek in gedachten naar voren: Zout, suiker, vet : hoe de voedselindustrie ons in zijn greep houdt (van Michael Moss). De laatste jaren zijn er meer boeken verschenen waarin zeer kritisch naar ons voedsel, de productie en consumptie wordt gekeken. Ook op dit brede terrein gaan veel mensen 'oefenen voor een andere tijd'.

Enkele andere titels
Michael Pollan. Een pleidooi voor echt koken : thuiskomen in de keuken (2013)
Michael Pollan. Een pleidooi voor echt eten : manifest van een eter (2008)
# - Food, Inc. (2008/2010) (dvd)
Karen Duve. Fatsoenlijk eten : mijn leven als proefkonijn (2011/2012)
Floris van den Berg. Filosofie voor een betere wereld (2009)
Louise O. Fresco. Hamburgers in het paradijs : voedsel in tijden van schaarste en overvloed (2013)
Benjamin Barber. De infantiele consument : hoe de markt kinderen bederft, volwassenen klein houdt en burgers vertrapt (2007)
Micael Dahlén. Nextopia : leven, zaken en liefde in de expectations society (2010)
Roland Duong. Het supermarktparadijs : gezond kiezen is een kunst (2010)
Mark Earls. De ultieme kudde : het begrijpen en beïnvloeden van massagedrag (2009/2010)
James H. Gilmore en B. Joseph Pine II. Authenticiteit : wat consumenten echt willen (2007/2008)
Paco Underhill. Waarom we kopen wat we kopen (2009/2011)
Jorg Zipprick & Will Jansen. De supermarktleugen : boerenbedrog en verkooptrucs (2014)

Youtube - trailer Fed up (2:25)



(zaterdag 20 september 2014)
Hans van Duijnhoven

Klik hier voor een later geschreven artikel over Fed up, drie betekenissen van de titel en de vraag of 'de mensen' genoeg 'Fed up' zijn om in opstand te komen.

Homepage citaten