Correspondent - Doelgroepdenken degradeert de krant op die manier tot vehikel van de adverteerder en het publiek tot handelswaar.

Doelgroepdenken degradeert de krant op die manier tot vehikel van de adverteerder en het publiek tot handelswaar.

Deze zin staat in de Epiloog van het laatste boek van Rob Wijnberg, De nieuwsfabriek : hoe media ons wereldbeeld vervormen. Het boek waarin hij uitlegt waarom hij na zijn vertrek bij NRC Next met een nieuw soort 'krant' moest beginnen. In dit vlot geschreven boek (bijna een pamflet) betoogt hij wat er mis is in de mediawereld. En geeft hij in zijn Epiloog negen geboden voor een ideale krant. Die nieuwe 'krant' heet De Correspondent en ieder kan zich daarvoor aanmelden. Minimale kosten per jaar: €60,--. Het is geen papieren krant, maar een digitaal vehikel dat minstens een keer per dag zal uitkomen en anders zal zijn als een bestaande krant. Alhoewel dat laatste met een flinke korrel zout moet worden genomen. Het is maar zeer de vraag of hij en zijn medecompanen in staat zijn dat waar te maken.

Anyway
Het citaat komt uit het zevende gebod: Geen doelgroepen, maar geestverwanten
En begint zo: De journalistiek is de afgelopen jaren volledig door doelgroepdenken besmet geraakt. Steeds meer kranten, tijdschriften, nieuwssites en actualiteitenrubrieken op tv worden toegesneden op het bereiken van een bepaald, voor adverteerders interessant publiek. Doelgroepdenken degradeert de krant op die manier tot vehikel van de adverteerder en het publiek tot handelswaar. Bovendien gaat de filosofie achter het doelgroepdenken anno 2013 niet meer op. Doelgroepdenken is gestoeld op de misvatting dat de interesses van een groep mens af te leiden zouden zijn uit de demografische kenmerken die ze toevallig delen. (pagina 152)

De andere geboden zijn:
1. Dagelijks, maar voorbij de waan van de dag
2. Tegen clichébevestigende beeldvorming
3. Geen binnenland en buitenland, maar thema's en dwarsverbanden
4. Journalistiek boven rendement
5. Van abonnee naar aandeelhouder
6. Geen advertenties
7. Geen doelgroepdenken, maar geestverwanten
8. Geen politieke ideologie, wel journalistieke idealen
9. Digital only

Benieuwd of Rob en zijn mannen/vrouwen het waar gaan maken. En benieuwd wanneer Rutger Bregman aan het rijtje namen zal worden toegevoegd. Op dit moment (dinsdag 19 maart rond zeven uur staat de teller op 6.875 deelnemers). De kans dat hij binnen 30 dagen meer dan 15 duizend 'abonnees' binnenhaalt is erg groot. Schatting: 80 duizend?


(dinsdag 18 maart 2013)
Hans van Duijnhoven

Homepage citaten