NOBB

?

Reclamespotje - Pas toen er voedsel verkocht moest worden dat geen enkel nut had, werd marketing van stal gehaald.

Pas toen er voedsel verkocht moest worden dat geen enkel nut had, werd marketing van stal gehaald.

Benieuwd of we het gaan merken. Een media-campagne om ons allen te stimuleren vaker broccoli op het menu te zetten. Hard nodig in een tijd waarin we té vaak en té veel voedsel tot ons nemen 'dat geen enkel nut heeft'. Zo formuleert voedingshoogleraar Jaap Seidel het op dinsdag 27 mei 2014 in De Volkskrant. Een artikel over de poging van de 'broccoli-branche' om ons met een zeer bescheiden budget op andere gedachten te brengen. De campagne loopt tot 11 juni. Op die dag wordt voor de eerste keer de Gouden Broccoli uitgereikt. Een aanmoedigingsprijs voor een boer of teler die 'creatief is met broccoli'. 

Die campagne heeft een hoog grap- en campgehalte, maar de achterliggende gedachte is zeer serieus. Een belangrijk boek in dit verband verscheen eind vorig jaar. Geschreven door de Amerikaanse journalist Michael Moss. In zijn Zout, suiker, vet : hoe de voedselindustrie ons in zijn greep houdt doet hij een poging uit te leggen hoe grote, internationaal werkende levensmiddelenbedrijven ons massaal verleid hebben om voedsel tot ons te nemen dat - zachtgezegd - niet altijd goed is voor ons. Er zijn verschillende redenen waarom we massaal naar een andere, en vaak ongezonde leefstijl zijn overgestapt maar duidelijk is wel dat marketing daarin een cruciale rol speelt. Jaarlijks worden miljarden euro's uitgegeven. In veel gevallen is het marketingdeel van een product in euro's groter als de ingrediënten. 

Enkele citaten uit dit artikel
Twee dingen vallen op. Ten eerste is een groot deel van de reclame gericht op kinderen. Ten tweede wordt voornamelijk voedsel verkocht dat we helemaal niet nodig hebben en soms zelf ongezond is: snoep, chips, roomijs, frisdrank en hamburgers. Consumentenonderzoek uit 1996 - dertien landen werden bevraagd - wees uit dat 95 procent van alle tv-spotjes voor voedinsgmiddelen reclame maakte voor ongezond voedsel. En geen misverstand: dat werkt. De obesitasgolf die de wereld overspoelt is daar het bewijs van. () De vraag is: kan het anders? Kunnen we een economie creëren die is gebaseeerd op goed voedsel? Kunnen we reclame maken voor gezonde in plaats van slechte en dikmakende producten? 

Een tegenkracht
In het artikel wordt ingegaan op de poging van enkele creative (reclame)mensen om samen met 'de broccoli-branche' meer aandacht te vestigen op deze gezonde groente. Met minimale middelen willen ze proberen het grote publiek daarop te wijzen. Deze campagne (Break free, eat broccoli) is een perfect voorbeeld van het voorstel dat oud-econoom Henk van Tuinen in zijn in 2013 verschenen boek Ons land kan menselijker : naar een economie die de samenleving verbetert neerlegt. Daarin bepleit hij de oprichting van een zogenaamd 'Ontplooiingsfonds', van waaruit bedrijven, instellingen en organisaties financieel ondersteund kunnen worden die een tegengeluid op een bepaald gebied tot stand willen brengen en naar buiten communiceren. Zijn visie is dat we in het Westen allemaal eenzijdig gemanipuleerd worden. Hij ziet in dat reclame, marketing en PR bij onze wereld horen. Niet verboden kan noch mag worden. Wél vindt hij het belangrijk dat wij (het grote publiek) vanuit verschillende kanten bestookt zouden moeten worden met 'boodschappen'. In dit (voedsel)voorbeeld: niet alleen Unilever bestookt ons met advertenties, filmpjes en andere (vaak verborgen) methodes om redelijk ongezond voedsel tot ons te nemen. Maar de 'broccoli-branche' of de verenigde waterbedrijven gaan even massaal reclame maken voor hun groene producten en het supergezonde en goedkope gewone kraanwater. En worden vanuit dat fonds financieel ondersteund. 



Een ander artikel: Tijd voor een broccoli-campagne (april 2014)

Andere titels
George Akerlof & Robert Shiller. Animal spirits : hoe instincten in de mens de economie sturen (2009)
Benjamin Barber. De infantiele consument : hoe de markt kinderen bederft, volwassenen klein houdt en burgers vertrapt (2007)
Ap Dijksterhuis. Het slimme onbewuste : denken met gevoel (2007)
Mark Earls. De ultieme kudde : het begrijpen en beïnvloeden van massagedag (2010)
Marli Huijer. Discipline : overleven in overvloed (2013)
Martin Lindstrom. Brandwashed : hoe bedrijven ons manipuleren en overhalen om te kopen (2012)
Michael Moss. Zout, suiker, vet : hoe de voedselindustrie ons in zijn greep houdt (2013)
Mark Nelissen. Darwin in de supermarkt : of hoe de evolutie ons gedag dagelijks beïnvloedt (2011)
Will Tiemeijer. Hoe mensen keuzes maken : de psychologie van het beslissen (2011)
Roos Vonk. Menselijke gebreken voor volwassenen (2011)

(dinsdag 27 mei 2014)
Hans van Duijnhoven

Homepage citaten  

Filmbespreking: ‘De kunst van het kijken’ door Jac van Houten

Opruimspreekuur 'Organiseren kun je leren!'

Training Samen dementievriendelijk in de Bibliotheek

Digitale factuur

Gratis festival vol literatuur en kunst

Homo Deus - Leest u ook mee?

Afwijkende openingstijden in de zomer

Zomerlezen met de Bibliotheek